A NAVON GPS navigációs készülékek

A GPS alapjait lásd itt!

 

Vásároltam egy GPS navigációs eszközt, úgynevezett PNA-t (Portable Navigation Assistant). Égető szükségem ugyan nem volt rá, viszont a műszaki kíváncsiság nagy úr, különösen, ha az viszonylag olcsón kielégíthető. És valóban: a PNA-k ára, köszönhetően a nagy tömegű gyártásnak, ma már megfizethető, nem luxus.

 

A NAVON családból választottam egy járművekbe szánt eszközt:

 

NAVON 470,  IGO8.3 navigációs szoftverrel (leginkább IGO Amigoval forgalmazzák, de azonos áron elérhető IGO8-cal is), Magyarország térképpel. Ára 23 eFt volt.

 

Tekintsük át mindenek előtt, miből is áll egy PNA. Kinézetre apró eszköz, de sok külön gyártótól származó, elkülöníthető értékes részből áll.

Ebben a kategóriában a leggyakrabban alkalmazott érintőképernyő a közönséges LCD-től abban különbözik, hogy van egy külső pozíció-érzékeny rezisztív fólia is, mely a megérintés helyének megfelelő jelet ad át a számítógépnek..
Az érintő képernyő kisméretű billentyűzet nélküli eszközöknél kizárólagos megoldássá kezd válni. Sok mobiltelefon ma már billentyűzet nélkül működik. Emellett a notebook számítógépek konkurenseként  terjedőben vannak a billentyűzet nélküli  un. tablet-számítógépek is.

Ezzel már valójában egy navigáció-képes eszközünk van, a Windows CE ki tudja olvasni a GPS pozícióadatokat, és azt rá tudjuk vinni egy térképre stb.

A navigációs szoftvereket speciálcégek készítik. A szoftverek általában különféle platformon állnak rendelkezésre. Térképhez illesztésüket a készítő végzi el, ennek folytán a térképfrissítések is általában rajtuk keresztül érhetők el. Szoros kapcsolatban állnak a térképkészítő cégekkel.

Navigációs szoftverek terén a magyar Nav N Go Kft. nagyon gyorsan igazi világhatalommá vált IGO szoftvercsaládjával. A 3D navigáció az ő világújdonságuk volt (2005).

Az intelligens járműnavigálás aligha volna megvalósítható folyamatosan frissített, kellő részletességű digitális térképek nélkül. Ezen túlmenően ma már az sem volna elég, hogy a térképek digitalizálva vannak, hiszen a számítógép másként nem is tudná használni őket. A térképek vektoros szerkezetűek, ami azt jelenti, hogy minden térképelem matematikai formulával van leírva, tetszőlegesen átszámítható (torzítás nélkül nagyítható, kicsinyíthető, dönthető, forgatható stb.), szűrhető (csak a kívánt elemek jelennek meg) stb. A vektoros térképek további térképi és és egyéb információkat egészíthetők ki (pl. fontos/nevezetes helyek, közlekedési táblák, sebességkorlátozások, ellenőrző radarok helye, ismertetők, leírások stb.)

 

Megjegyzendő, hogy egyes navigáció-képes okostelefonok esetileg letöltött térképekkel dolgoznak, ez a szolgáltatás lehet ingyenes is, ilyenkor a díjat az adatforgalomban (nem kevés!) és/vagy a készülék árában fizetjük meg.. Mindenesetre ez a megoldás adja a legnagyobb garanciát, hogy a térkép friss. Módomban volt egy ilyen Nokia okostelefon navigációs képességeit kipróbálni, lásd itt!

 

 

A NAVON család

Felvetődik a kérdés, miféle márka a NAVON? A gyártói háttér kicsit rejtélyes.. Hol lehet vajon a NAVON művek? Némi nyomozás után kiderül, hogy ilyen gyártó nincs, sőt a „brand” tulajdonjoga sem ismert (az internetes domain név eladó). Van viszont egy kínai gyártó, a SHENZHEN LONGHORN TECHNOLOGY CO. LTD, aki nagy tételben (minimum 1000 db) kínál különféle hordozható lejátszókat és GPS navigációs eszközöket a hordozható gépekre szánt Microsoft Windows CE 5.0 operációs rendszerrel ellátva (firmware-ként). A nagybani vásárló dolga: fölszerszámozni a gépet szoftverekkel. Ez történhetett itt is  – valószínűleg a Nav N Go Kft. érdekkörében.

 

A NAVON családhoz 3,5"-os, 4,3"-os  és 5"-os érintőképernyős gépek tartoznak. A navigációs szoftver jelenleg a Nav N Go IGO Amigo, IGO Primo vagy IGO8.3, a térképkészlet változó. Az árat döntően az utóbbi határozza meg. A legjobban kistafírozott NAVON ára a 70 eFt-ot is eléri.

 

A hardver teljes egészében szerelőipari munka, minden fontos része megbízható, márkás gyártóktól származik.

 

A NAVON 470 néhány technikai paramétere:

Az időközben megjelent a NAVON 480 készüléket jellemzően IGO Primo navigációs szoftverrel forgalmazzák. A NAVON 480 paraméterei valamivel jobbak, mint a Navon 470-é, kicsit gyorsabb navigációs processzort kapott (SiRFatlasIV), nagyobb a RAM, és a legújabb Windows CE.Net 6.0 operációs rendszert használja. Egyebekben azonos. Alig drágább, mint az NAVON 470.

Aki nagyobb kijelzőt szeretne, választhatja a Navon 660 készüléket. Csak az kijelző méretében (5") tér el a NAVON 480-tól, de az árkülönbözet egyelőre elég jelentős.

A működés általános kérdései

Az akkumulátor első feltöltése után a gép a ki/bekapcsoló nyomógomb kb. 2 s-os megnyomásával indítható. Először a Windows CE jelentkezik be. Egy Rendszer nevű ikon szolgál az alapbeállításokra (hangerő, dátum/idő stb.). Más ikonokkal indítható a video- és hanglejátszó, a kép- és szövegnézegető. Az rendszer végignézi a háttértárat, és a megfelelő formátumú fájlokat lejátszásra, megnézésre megjeleníti.

A navigációs szoftver a Navigáció nevű ikonnal indítható. Az operációs rendszer ilyenkor az SD kártyán a \MobileNavigator könyvtárban megkeresi a MobileNavigator.exe nevű fájlt, és elindítja. Ez a kötöttség nem változtatható meg (mint a PDA-kon), ha a szoftver nem ilyen szerkezetben és névvel van a kártyán, nem fog elindulni. A navigációs szoftver figyeli a kártya egyedi azonosítóját, ezért egy másik kártyára másolva működésképtelen.

A fentiekből következik, hogy a gép becsapható: ha valami külső szoftvert akarunk a Windows CE alatt futtatni, a \MobileNavigator könyvtárba kell helyezni és MobileNavigator.exe néven kell használni. Például a Windows CE egyébként hozzáférhetetlen Conntrol Panelje így hozzáférhetővé tehető ennek a kis programnak a segítségével: http://pdaplus.hu/download/villem/MobileNavigator.zip

Sajnos a géphez adott kezelési dokumentáció szűkszavú és hézagos. Csak tapasztalati úton derült ki, hogy a működő gép a ki/bekapcsoló gomb 2 s-os megnyomására nem kikapcsol, hanem készenléti módra áll, azonban így 1-2 nap múlva az akkumulátor le is merül. A teljes kikapcsoláshoz a gombot hosszan nyomva kell tartani, amíg a kikapcsolásról szóló üzenet meg nem jelenik.

Az akkumulátor töltési lehetőségeiről szóló rész nem említi, hogy az akkumulátor egy PC-ről is feltölthető az USB kapcsolaton keresztül. Ha a gépet ilyenkor bekapcsoljuk,  USB DISK MODE-ba kerül, a töltés mellett a gép tárolója a PC-n kezelhető. Némi meglepetést okozott, hogy nincs mód a navigációs szoftvert külső táplálás mellett kezelni (pl. a térképen keresni, az útvonaltervezést elvégezni), ehhez meg kellene venni az opcionális hálózati tápegységet. Így az akkumulátor elég korlátozott kapacitására tekintettel kell lennünk.

A navigációs szoftver

Az általam vásárolt NAVON 470-hoz a Nav N Go IGO 8.3 szoftvere jár, Magyarország térképével.

Egy navigációs szoftver alkalmasságát leginkább az útvonal tervezés jó támogatása mutatja (a pontos, informatív navigálás viszont a térképtől függ), ezért a választásnak ez a legfontosabb szempontja.

A gépet a legtöbb helyen IGO Amigo szoftverrel hirdetik, viszont a tesztek olvastán ezt a változatot szinte azonnal kizártam a választásból. Az IGO Amigo szerintem melléfogás. Nem kellene a felhasználókat hülyének nézni, ti. valami ilyen feltételezésből kiindulva az Amigo útvonal-tervezési lehetőségeit annyira leegyszerűsítették, hogy az teljesen életszerűtlenné vált. Az Amigó csak a rajt-cél útitervet ismeri.

Ezzel szemben az IGO 8.3 minden kívánalmat képes kielégíteni. Nem is tudnék olyat említeni, ami a navigálást tekintve hiányzik a szoftverből Az érintőképernyős vezérlést, és az ebből adódó menüszerkezetet ugyan meg kell szokni, de aztán minden a helyére kerül, logikussá válik, könnyen megtalálható. Külön erénye a programnak, hogy a Nav N Go szoftverek közül egyedül ehhez  kiváló dokumentáció áll rendelkezésre.

Volt módom kipróbálni a Nav N Go legújabb navigációs szoftverét, az IGO Primot is. A szoftver tudja az elődöknél megszokott kötelezőket, a megjelenést, a kezelő felületeket viszont áttervezték, egy sor extra szolgáltatással pedig kiegészítették: pl. a Windows CE-ből is elérhető – végül is fölösleges multimédiás alkalmazások (nyilván más operációs rendszereken való futtatásra gondoltak); számológép, üza. fogyasztás nyilvántartó és hasonlók.

Megpróbáltam  egy útvonaltervet készíteni vele, és bosszankodtam, hogy kiinduló pontnak csak a GPS pozíciót volt hajlandó elfogadni. Egy olvasó hívta fel a figyelmemet egy eléggé eldugott, csak grafikusan rendelkezésre álló funkcióra, amely lehetővé teszi saját kiindulópont kitűzését – meglehetősen bizarr módon, a GPS vevő kikapcsolásával (később, a navigálás megkezdésekor külön gondoskodni kell a visszakapcsolásról).  Az útitervbe szabadon beszúrhatók köztespontok, az útiterv a rajt és cél között könnyen átrendezhető, de a  visszaút tervét így  – érthetetlenül – nem lehet létrehozni, azt külön kell megtervezni. Ezzel szemben az IGO8.3-nál egy bökéssel megfordíthatom az útitervet és kész a visszautazás terve (amely nem szükségképen a fordítottja az oda útnak).

Általában sem vagyok híve egy jól bejáratott alkalmazás  – és az IGO8.3 ilyen –  felforgatásának, ez a marketing jellegű fogás visszaüthet (vegyük csak példaként világ legelterjedtebb szoftverét, az MS Windowst, amelynek kezelő felülete 1995. óta azonos, mindig csak a funkciókat javították, bővítették). Ezt és a navigációs szolgáltatásokat  tekintetbe véve jelen helyzetben tehát az IGO 8.3-at tartom jó választásnak. Az Amigo szerintem kihalásra van ítélve, de lehet, hogy a Primó is holtvágányra kerül egy újabb szoftververzió kiadásával (a párhuzamot folytatva az MS Windows Vista jut az eszembe).

Összegzés

Habár a NAVON eszközök nem tartoznak a márkások közé (de fő részei márkásak!), a használhatóságot illetően magánszemélynek teljes mértékben megfelelnek. Némelyik ár-érték aránya nagyon jó. Kijelenthető, hogy ha a gépkocsiban nincs még GPS navigációs eszköz, itt az ideje vásárolni egyet (akár éppen egy NAVON-t), mert a beruházás hamar megtérül (időmegtakarításban, üzemanyagban), különösen annak, aki sokat közlekedik még nem bejárt utakon. A navigációs eszköz a vezetésbiztonságra is nagyon jó hatással van (ez nehezen forintosítható): a vezetőnek nem kell tekingetnie,  megosztania a figyelmét, időben fel tud készülni a manőverekre stb.

A tapasztalatom az, hogy még a járt útvonalakon is érdemes a gépet bekapcsolva tartani, így elkerülhető az elbambulás, elkésett sávváltás stb. Nagyra értékelem, hogy azonnal rám szól, ha picit is túllépem az adott útvonalra érvényes sebességkorlátot. Az is előfordulhat, hogy az ember abban a hiszem en van, hogy tudja, mi a rajttól a célig vezető optimális út, a gép mégis jobbat tud.

 

Készült: 2008.06.12.

Frissítve: 2010.10.11.

Készítette: Hernádi István

btszo@freemail.hu